Nye rettighetspakker til Folkeregisteret
Skatteetaten har innført nye rettighetspakker til Folkeregisteret for å sikre at virksomheter uten tilgang til folkeregisteridentifikator (fødsels- og d-nummer) har en tilpasset rettighetspakke for sin bruk.
Hvem gjelder det for?
Virksomheter med rettighetspakke «privat virksomhet» uten tilgang til fødsels- og d-nummer har fått tildelt rettighetspakke «privat virksomhet uten folkeregisteridentifikator». Virksomheten har fått informasjon om dette i et eget brev.
Den eneste forskjellen på rettighetspakkene er at de nye rettighetspakkene ikke inneholder fødsels- og d-nummer. Berørte virksomheter får ikke lenger tilgang til fult fødsels- og d-nummer. I realiteten medfører det ingen endring i dataen for brukere av API tjenester og/eller Kundesjekk. For å beholde tilgangen til Folkeregisteret må imidlertid en riktig rettighetspakke re-delegeres.
Virksomheter som har rettighetspakke «privat virksomhet» med tilgang til folkeregisteridentifikator er ikke berørt.
Steg for steg veiledning for kontroll- og delegering av ny rettighetspakke til systemleverandør
Kunden ved daglig leder/administrerende person må logge inn i Altinn.
- Etter innlogging, velg å representere foretaket
2. Klikk “profil” i toppmenyen, og klikk på panelet “Andre med rettigheter”
3. Velg BankID Bankaxept AS og klikk på «Gi eller fjern tilgang»
4. Kontroller «Har tilgang til disse enkelttjenestene»
Scenario 1: Folkeregister – privat virksomhet uten folkeregisteridentifikator – På vegne av
- Riktig tilgang er allerede delegert. Virksomheten trenger ikke å foreta seg noe