Oppdateringshastighet i RRH-tjenesten

Bakgrunn

Organisasjonssøket vårt har vært mye brukt, og det har derfor blitt økt fokus på detaljer i resultatene. Mange tusen søk har blitt gjennomført og det har medført mange spørsmål rundt hvor oppdatert man kan forvente at resultatene i tjenesten er i forhold til det reelle eierskapet i bedriftene.

Generelle beskrivelse og generelle begrensninger

Aksjonærregisteret

Alle norske tjenester som beregner reelle rettighetshavere baserer seg på informasjon som kommer fra aksjonærregisteret, som forvaltes av Skatteetaten. Norske bedrifter er pålagt å innrapportere hvem som eier dem i begynnelsen av hvert år. Deretter behandler skatteetaten tallene i noen måneder før de blir tilgjengelige for søk i mai. Tallene som blir meldt inn gjelder det foregående året.

På det ferskeste er derfor de søkbare tallene fra aksjonærregisteret fem måneder gamle, og deretter blir de eldre og eldre fram til ny innrapportering året etter. Bedrifter kan frivillig innrapportere endringer når som helst i året, men det blir likevel ikke søkbart før i mai. Aksjonærregisteret er altså ikke sanntid, og vår leverandør er rammet av de samme begrensningene.

Andre kilder 1: regnskap

Når regnskapene fra norske bedrifter leveres inn kan det komme til syne relevante endringer som spiller inn på eierskap eller hvem som bør gjelde som reell rettighetshaver. Dette kan til en viss grad kompensere for at aksjonærregisteret ikke er live. Vår leverandør tar inn elementer fra regnskapene og disse vil spille inn på søkene i vår tjeneste fra ca august. Men dette er en komplisert prosess, og det kan også hende at noen grupper av bedrifter krever mer undersøkelser før disse opplysningene kan tas inn i tjenesten. Dette kan føre til ytterligere forsinkelse. Leverandøren vår jobber med å fjerne kilder til feil som kan oppstå i denne prosessen.

Disse "forsinkelsene" gjelder særlig bedrifter som har flere aksjeklasser. Det er 8600 norske bedrifter som har flere enn 1 aksjeklasser, og 600 som har flere enn 2.

Andre kilder 2: nyopprette bedrifter

Nyopprettede bedrifter blir kunngjort fra Brønnøysund. Kunngjøringene inkluderer oversikt over hvem som eier bedriftene. Det er mulig å bruke dette for å fornye beregningen, og vår leverandør gjør dette i noen grad. De ser på bedrede rutiner for å gjøre dette i større grad. Men i og med at dette spiller inn i en større beregning med kjeder av eierskap, kan det være komplisert å gjøre en entydig oppdatering.

Noen kunder har gjort oss oppmerksom på at det i visse tilfeller er slik at enklere tjenester som bare viser eierskap for en og en bedrift i større grad får med seg nystiftede bedrifter. Grunnen til det er at de ikke har en like avansert beregning å ta hensyn til. Men leverandøren vår arbeider med å forbedre løsningen for å ta høyde for bedrifter som blir registrert i løpet av året.

Andre kilder 3: Endringer som blir innrapportert til aksjonærregisteret

Bedrifter kan når som helst frivillig innrapportere endringer til aksjonærregisteret. Selv om disse blir godkjent blir de ikke tilgjengeliggjort for søk før i mai. Endringer av denne typen blir ikke kunngjort av Brønnøysund, og kan heller ikke fanges opp automatisk. 

Kunder har vist oss eksempler fra andre kilder der aksjefordelingen i en nylig endret bedrift er riktig. Dette kan skje i tilfeller der hvor kunden selv innrapporterer endringen direkte til kilden. Vår leverandør ser på muligheter for å hente denne typen oppdateringer også inn i tjenesten.

Hvordan kompensere for dette?

Aksjonærregisteret er ikke live, og det gjør det vanskeligere å vite sikkert hvem som er eier. Dette er en utfordring mange rapporteringspliktige påpeker, og det jobbes derfor politisk mot et live register for eierskap. I mellomtiden må man forholde seg til usikkerheten ved at registeret ikke er live.

Vår anbefaling er at man bruker resultatene fra RRH-søket til å prepopulere et digitalt skjema der kunden kan korrigere dersom det har skjedd eierskifter. Det gir lav friksjon og mulighet for at "avviket" blir korrigert, og ser ut til å bli en slags standard måte å forholde seg til dette på.

I mellomtiden vil BankID AML og leverandøren på RRH jobbe for å forbedre søkene innenfor de begrensningene som er.

Vi vil svært gjerne ha flere eksempler på avvik eller det som oppfattes som avvik. Dette er et umodent felt, og det er behov for bredt samarbeid for å lage gode tjenester. Om man sender inn noe er det flott om man alltid sender med org nr, gjerne søkerapporten og mest mulig presis beskrivelse av hva man oppfatter som rart.