You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 23 Next »

FORHANDLERAVTALE

ID-produkter levert av Vipps AS

 

 

 

 

 

Denne forhandleravtalen (heretter «Avtalen») er inngått mellom: 


Vipps AS, org. nr. 918 713 867, (heretter «Selskapet») 


og

 

[navn], org. nr. […], [adresse] (heretter «Forhandler»), 

Enkeltvis omtalt som «Part» og i fellesskap «Partene». 








INNHOLD 


1.Partene

2.Avtalens formål og omfang

3.Avtalens dokumenter

4.Partenes rettigheter og plikter

5.Priser og prisendringer

6.Avtaleperiode og oppsigelse

7.Avtalens opphør

8.Markedsføring

9.Personopplysninger

10.Immaterielle rettigheter

11.Konfidensialitet

12.Underleverandører

13.Mislighold og erstatning

14.Heving

15.Force Majeure

16.Endringer i Avtalen etter avtaleinngåelse

17.Overdragelse av Avtalen

18.Lovvalg, tvisteløsning og verneting 

19.Fullmakt til å inngå databehandleravtale

20.Vedlegg og andre dokumenter


 

1. PARTENE 

1.1 Selskapet 

Selskapet er et norskregistrert betalingsforetak med konsesjon fra Finansdepartementet etter finansforetaksloven §2-10 og er underlagt tilsyn fra Finanstilsynet. 

Selskapet er et resultat av fusjonen mellom Vipps AS, BankID Norge AS og BankAxept AS i 2018 og tilbyr et bredt spekter av betalings- og IDløsninger under blant annet merkevarene Vipps, BankID og BankAxept.  


1.2 Forhandler 

Her må forhandlerinformasjon stå.  


2. AVTALENS FORMÅL OG OMFANG 

Forhandleravtalen er en del av Selskapets Partnerstrategi som beskriver forventninger, rettigheter og plikter mellom Selskapet og Selskapets partnere. Formålet med partnerstrategien er blant annet å gi Selskapet økt konkurransekraft/ skalering i form av salg og distribusjon av Selskapets produkter og tjenester.  

Formålet med Avtalen er å etablere et samarbeid mellom Partene som regulerer rettigheter og forpliktelser i forbindelse med Forhandlers distribusjon av og tilrettelegging for bruk av Selskapets Tjenester og produkter til relevante målgrupper/potensielle Brukersteder. 

Avtalen inkluderer de produkter/tjenester som er beskrevet i den digitalt tilgjengelige forhandlerportal. 

Avtalen er ikke-eksklusiv og innebærer ingen joint venture, agentavtale, virksomhetsoverdragelse el. mellom Partene. 


3. AVTALENS DOKUMENTER 

Forhandleravtalen består av en hoveddel og følgende vedlegg: 

    • Vilkår for Utsteders Ansvar

    • Standardvilkår for BankID Basis

    • Særskilte vilkår for BankID AML

    • Databehandleravtale (kun for BankID AML)

    • Priser, provisjon og økonomiske vilkår

    • Definisjoner

    • Endringer etter avtaleinngåelse

    • Endringer etter avtaleinngåelse

I tillegg er følgende dokumenter tilgjengelig elektronisk for Forhandler:

    • Produktbeskrivelse
    • Servicehåndbok

    • Veiledning

    • Teknisk dokumentasjon

    • Gjeldende Brukerstedsavtale

De overnevnte vedlegg er digitalt tilgjengelig via forhandlerportal

Nye produkter og tjenester som naturlig hører inn under Avtalen inkluderes ved å legge nye vedlegg til "Produktbeskrivelser" i forhandlerportal 

Brukerstedsavtale inngås med Brukersted. Den til enhver tid gjeldende Brukerstedsavtalen med vilkår er alltid tilgjengelig for Forhandler på Forhandlerportalen. 


3.1 Motstrid 

Ved motstrid mellom Avtalen og Avtalens vedlegg, har Avtalens hoveddel forrang unntatt 

a) Vedlegg om "Endringer etter avtaleinngåelse" går foran øvrige vedlegg.

b) Særskilte vilkår for BankID AML går foran både standardvilkår og Avtalens hoveddel i spesifikke spørsmål rundt tjenesten (lex specialis prinsipp). 

c) I saker vedrørende personvern går databehandleravtale foran øvrige vedlegg dersom den inngår i avtalen. 


4. PARTENES RETTIGHETER OG PLIKTER 

4.1 Samarbeid og gjensidig informasjonsplikt  

Partene skal lojalt samarbeide og medvirke til Avtalens gjennomføring og oppfyllelse, og skal uten ugrunnet opphold varsle hverandre om forhold de forstår, eller bør forstå, kan få betydning for Avtalens gjennomføring og for de rettigheter og plikter som omfattes av Avtalen.  

Partene har gjensidig ansvar for å holde hverandre løpende informert om forhold som de er kjent med, og som kan ha betydning for den annen Parts rettigheter og plikter etter Avtalen, herunder forholdet til Brukersted. Henvendelser fra den annen Part skal besvares uten ugrunnet opphold.  

Begge Parter skal løpende informere egen organisasjon om hva Avtalen innebærer, og hvilket ansvar den enkelte medarbeider har for å etterleve Avtalen. 

Hver av Partene skal ved inngåelsen av Avtalen oppnevne kontaktpersoner som er bemyndiget til å opptre på vegne av Parten i saker som angår Avtalen. Bemyndiget representant for Partene, prosedyrer og varslingsfrister for eventuell utskiftning av disse avtales særskilt. 


4.2 Lovetterlevelse (compliance) 

Tjenestene til Brukerstedene skal leveres  de vilkår som følger av gjeldende norsk lovgivning og regelverk, Avtalen og Brukerstedsavtalen. 

Hver av Partene er ansvarlige for at deres rettigheter og plikter etter Avtalen utøves i henhold til gjeldende lover, forskrifter og myndighetskrav, interne policyer og retningslinjer, herunder ikke-diskrimineringsvedtaket som Selskapet er pålagt, og som innebærer at tredjeparts betalingsløsning skal sikres tilgang til BankID på like vilkår.  


4.3 IT-systemer 

Partene har ansvaret og bærer selv kostnader for egne IT-systemer og eventuell systemtilpasning, integrasjon, veiledning, bistand mv som følger av Avtalen. Annen utvikling/tilpasning avtales særskilt.  


4.4 Brukersteder som ikke kan ta i bruk Tjenestene 

Forhandler skal ikke tilby Tjenestene til Brukersteder som driver med salg av varer eller tjenester som forbudt ved lov eller andre myndighetspålegg.  

Dersom det åpnes politietterforskning hos forhandler eller Brukersted suspenderes Tjenestene til forholdene er avklart. 

Selskapet forbeholder seg rett til å nekte å aktivere, eller senere deaktivere, et Brukersted som etter Selskapets vurdering bryter med nasjonal lovgivning og/eller som etter Selskapet syn kan skade Selskapet eller Selskapets omdømme.  


4.5 Avvisning av Brukersted 

Avslår Forhandler å inngå Brukerstedsavtale med et Brukersted, skal Brukersted informeres om muligheten til å inngå avtale med en annen forhandler og umiddelbart henvises til Selskapet. Forhandler skal samtidig informere Selskapet og begrunne avslaget. Ethvert avslag skal ha saklig grunnlag. 

Selskapet vil i slike tilfeller vurdere om Brukersted skal henvises til en annen forhandler og bistå Brukersted i videre prosess. 


4.6 Forhandlers rettigheter og plikter 

4.6.1 Generelt 

Forhandler har en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar rett til for egen regning og risiko å markedsføre og selge Tjenestene til Brukersteder. 

Forhandler har rett til å integrere Tjenestene alene, som del av Forhandlers egne tjenester eller produkter hos Brukersteder innenfor rammene av Avtalen med vedlegg. All integrasjon skal skje i henhold til DokumentasjonenBenyttes Tjenesten som en del av Forhandlers egne tjenester er Forhandler ansvarlig for sluttproduktet som leveres til Brukersted. 

Forhandler er til enhver tid ansvarlig for hindre misbruk av Tjenesten. Ved Forhandler/Brukersteds egen implementasjon av f.eks. BankID på Mobil (Front-end) må det implementeres enkel anti-fraud med mulighet for å sperre uautorisert bruk hos tredjeparter  

Forhandler må sikre at alle endringer (ved videreutvikling eller på annen måte) og all klargjøring, installering, integrering og bruk gjøres i henhold til de krav som følger av Dokumentasjonen. 

Forhandler plikter å gjennomføre nødvendige endringer/oppgradering i systemer som omfattes av Avtalen og Forhandlerportalen som følge av pålegg fra Selskapet innenfor de tidsrammene Selskapet setter. Dersom oppgraderinger innebærer en vesentlig ulempe for Forhandler kan Partene sammen bli enige om en tidsramme for gjennomføring av systemendringer/oppgradering.  

Forhandler er ansvarlig for å varsle Brukersted om endringer innenfor de tidsfrister som fremgår av Dokumentasjonen og Brukerstedsavtalen.  

Forhandler skal videre holde Selskapet løpende orientert om alle reklamasjoner på BankID-Tjenesten, og uten ugrunnet opphold orientere Selskapet dersom det skjer en uventet økning i antall reklamasjoner 


4.6.2 Bestilling og endring - signaturkontroll 

Bestilling og kontroller som Forhandler må gjennomføre ved bestilling av Tjenestene fremgår av Forhandlerportal som er tilgjengelig på Selskapets nettsider. 


4.6.3 Support  

Forhandler skal gi Brukerstedet nødvendig produktmessig og teknisk støtte for Tjenesten og eventuelle integrerte produkter, herunder 1. linje support.  

Selskapet fungerer som support for Forhandler (2.linje support). 


4.6.4 Øvrige plikter 

Forhandler plikter å til enhver tid å kjenne gjeldende vilkår i Brukerstedsavtalen. De til enhver tid gjeldende Vilkår for BankID tilgjengelig på Selskapets nettsider. Vilkårene som gjelder ved avtaleinngåelse er vedlagt avtalen.  

Forhandler skal til enhver tid ha selgere med tilstrekkelig kunnskap om Tjenestene. 

Forhandler skal holde seg oppdatert om tjenestene, produkter som inngår, funksjonalitet og integrasjonsmuligheter. Dette gjelder ansatte eller andre med tilknytning til selskapet som innehar tilstrekkelig kunnskap om tjenesten(e). 


 4.7 Selskapets rettigheter og plikter 

4.7.1 Generelt 

Selskapet skal levere Tjenestene til Forhandler på de vilkår som følger av lovgivning og regelverk, Avtalen og Brukerstedsavtalen og gi Forhandler løpende informasjon om nyheter, markedsforhold osv. for at Forhandler skal oppfylle sine forpliktelser etter Avtalen. 

Selskapet gir opplæring og informasjon om markedsføring, salg, integrasjon, installasjon og bruk av Tjenestene.  

Selskapet skal gi Forhandler tilgang til oppdatert programvare og dokumentasjon, samt testsertifikater til bruk for Forhandler i arbeidet med å markedsføre og integrere Tjenestene hos Brukerstedene. Ønsker Brukerstedet å få tilgang til slik programvare, Dokumentasjon og testsertifikater gjøres dette i henhold til Selskapets til enhver tid gjeldende rutiner som beskrevet i Forhandlerportalen 


4.7.2 Dokumentasjon og support 

Gjeldende Brukerstedsavtale skal til enhver tid være tilgjengelig for Forhandler. 

Selskapet skal gjøre nødvendig Dokumentasjon tilgjengelig for Forhandler Dokumentasjon hentes fra Selskapets internettsider. Regler for tilknytning til Selskapets API fremgår av Forhandlerportalen. 

Selskapet skal videre sørge for at Forhandler får tilgang til support, slik at Forhandler kan gi teknisk støtte og support til sine Brukersteder.  

Ved behov for utvidet support inngås separat avtale mellom Partene. 


4.7.3 Registrering/aktivering av Brukersted - bestilling 

Forhandlers avtale med Brukerstedet registreres i Forhandlerportalen.

Selskapet skal ved mottatt bestilling fra Forhandler registrere og om nødvendig aktivere Brukerstedets  Brukerstedssertifikat 

Aktivering og registrering av brukersteder er nærmere beskrevet i Forhandlerportalen. 


4.8 Informasjon om Brukerstedene - rapporter 

Selskapet skal minst hver måned gi Forhandler underlag som er nødvendig for at Forhandler kan foreta fakturering og varsling basert på de til enhver tid tilgjengelige prislister og tjenestebeskrivelser.  

 Herunder: 

  • Antall transaksjoner pr produkt/tjeneste/tilleggstjenester pr Brukersted. 

  • Utløpsdato for sertifikater knyttet til Forhandlers Brukersteder. 


5. PRISER OG PRISENDRINGER 

5.1 Partenes kostnader 

Hver av Partene dekker egne kostnader knyttet til oppfyllelsen av sine plikter etter Avtalen. Eventuell systemtilpasning, integrasjon, veiledning, bistand mv som følger av Avtalen, herunder bruk av systemer avtales særskilt  


5.2 Priser og Betaling  

Pris og eventuelle vederlag til Forhandler fremgår av Selskapets til enhver tid gjeldende prisliste jf vedlegg "Priser, provisjon og økonomiske vilkår"Vederlag forfaller til betaling innen tretti (30) dager etter fakturadato.  

Ved forsinket betaling påløper den til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente fra forfallsdato, jf. lov om renter ved forsinket betaling.  


5.3 Prisendringer 

Selskapet kan endre prisene med tre måneders skriftlig varsel. 

Selskapet kan endre prisene med umiddelbar virkning som følge av regulatoriske endringer, pålegg fra myndigheter, Bits AS eller endringer i regelverk herunder avgiftsreguleringer (MVA etc). Endringene får virkning for Forhandler fra samme tidspunkt som endringen trer i kraft overfor Selskapet. Selskapet skal varsle Forhandler om slike endringer uten unødig opphold fra det tidspunktet Selskapet selv har fått kunnskap om endringene. 


6. AVTALEPERIODE OG OPPSIGELSE 

Avtalen trer i kraft på Avtaledato og løper til den sies opp av en av Partene eller opphører på annen måte. 

Forhandler kan si opp Avtalen med tre (3) måneders skriftlig varsel. Selskapet kan si opp Avtalen med seks (6) måneders skriftlig varsel. 

Ved vesentlig mislighold fra en Part kan Avtalen heves iht. punkt 14. 


7. AVTALENS OPPHØR 

7.1 Forholdet til Brukersted 

Ved opphør av Avtalen, uansett grunn, plikter Forhandler, i samarbeid med Selskapet, å gi Brukerstedene informasjon om opphør av Avtalen, hvilken betydning dette har for Brukerstedet, og hva Brukerstedet skal gjøre for å kunne fortsette å bruke Tjenesten gjennom Selskapet eller en av Selskapets samarbeidspartnere.  

Om nødvendig kan Selskapet varsle Brukerstedene direkte.  


7.2 Markedsføringsmateriell 

Etter opphør av Avtalen skal Forhandler ikke fremstå som forhandler av Tjenestene. Dette innebærer blant annet at Forhandler skal fjerne alle referanser til Selskapet og/eller varemerket Tjenestene fra sine digitale flater, fra markedsføringsmateriale og for øvrig fjerne alle henvisninger til Selskapet og Tjenestene 


7.3 Provisjon  

Forhandler har ikke rett til avgangsvederlag. Eventuell rett til løpende provisjon opphører 12 måneder etter opphør av Avtalen, likevel slik at Forhandler har rett til provisjon ut tidsperioden angitt i vedlegg "Priser og økonomiske vilkår" 


7.4 Andre virkinger av Avtalens opphør 

Ved opphør av Avtalen, uansett grunn, gjelder punktene 11 Immaterielle Rettigheter og 12 Konfidensialitet 5 år fra Avtalens opphørsdato dersom annet ikke er uttrykkelig angitt. 


8. MARKEDSFØRING  

Forhandler skal markedsføre Selskapets produkter og tjenester overfor sine kunder og potensielle kunder på en profesjonell og aktiv måte.  


8.1 Bruk av Varemerker 

Selskapet forvalter merkevarene Vipps, BankAxept og BankID. I all kommunikasjon der merkevarene benyttes skal deres identitet ivaretas.   

Forhandler skal til enhver tid skal bruke Selskapets designmanual og presenterer logo, farge, design typografi og billedbruk for å sikre den visuelle identiteten, tydelig formidling og merkevareopplevelse. Den til enhver tid gjeldende designmanualen gjøres tilgjengelig til Forhandler via Selskapets nettsider. 

Selskapets merkevarer skal fremstå som en selvstendig merkevare. Dette innebærer at Forhandler kan presentere Selskapet sammen med sin egen merkevare, men ikke som om Selskapets merkevare er Forhandlers egen merkevare. 

Utarbeider Forhandler eget materiell eller kommunikasjonsuttak som inkluderer Selskapets merkevare, skal denne godkjennes av Selskapet. 


8.2 Markedskommunikasjon   

Markedskommunikasjon omfatter betalt kommunikasjon og/eller kommunikasjon i Forhandlers egne kanaler som Sosiale Medier, CRM, Events, Spons og planlagt PR/redaksjonell omtale.   

Selskapet vil utvikle, tilgjengeliggjøre og koordinere markedskommunikasjon som støtter opp under Selskapets posisjoner og Forhandlers salgsmål. Forhandler er forpliktet til å informere om uttak av markedskommunikasjon som det anses å være hensiktsmessig at Selskapet har kjennskap til.   

All markedskommunikasjon skal være i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover, regler og Selskapets etiske vurderinger.  

Forhandler beslutter salgs- og distribusjonsstrategi og er ansvarlig for å utarbeide salgs- og markedsmateriell overfor sine Brukersteder.  


9. PERSONOPPLYSNINGER 

Personopplysninger skal behandles i samsvar med personvernlovgivningen og i henhold til krav og vilkår i Partenes konsesjoner til behandling av personopplysninger og eventuelt annet regelverk.  

Dersom en av Partene skal behandle personopplysninger på vegne av den annen Part, skal Partene inngå en særskilt databehandleravtale. Databehandleravtalen legges i så fall som eget vedlegg til Avtalen og har forrang over andre bestemmelser i saker som angår personvern. 

Særskilte vilkår for behandling av fødselsnummer fremgår av Standardvilkår for BankID punkt 6. 


10. IMMATERIELLE RETTIGHETER 

Avtalen innebærer ingen overføring av immaterielle rettigheter mellom Partene. Hver av Partene beholder sine egne immaterielle rettigheter samt rettigheter til egne varemerker.  

Alle immaterielle rettigheter, blant annet patenter, opphavsrettigheter, varemerker og designrettigheter tilknyttet BankID-Tjenesten, BankID-Sertifikater, og Dokumentasjonen tilhører Selskapet og/eller Selskapet lisensgivere, underleverandører eller samarbeidspartnere.  

Brudd på denne klausulen anses som vesentlig mislighold av Avtalen. 


11. KONFIDENSIALITET 

Hver Part skal overholde taushetsplikt og ikke avsløre for tredjemann konfidensiell informasjon som Parten har fått fra den andre Parten i forbindelse med Avtalen. Konfidensiell informasjon skal kun benyttes til oppfyllelse av Partens forpliktelser etter Avtalen. Partene skal pålegge ansatte og medhjelpere taushetsplikt som dekker kravene til taushetsplikt i Avtalen. 

Taushetsplikten gjelder ikke forhold som er gjort offentlig kjent. 

Denne bestemmelsen er ikke til hinder for utveksling av nødvendig informasjon med hjemmel i lov, avtaler med Utsteder, eller som følge av pålegg fra myndigheter. 

Taushetsplikten gjelder også i ubegrenset tid etter at Avtalen er opphørt. 


12. UNDERLEVERANDØRER 

En Part som benytter underleverandør(er) for å oppfylle sine forpliktelser etter Avtalen er ansvarlig for underleverandørens oppfyllelse på samme måte som for Parten selv.  


13. MISLIGHOLD OG ERSTATNING 

13.1 Ansvar og mislighold 

Partene er gjensidig ansvarlig for å oppfylle Avtalen. Ved mislighold hos en Part kan den andre Parten kreve erstatning etter alminnelige erstatningsrettslige regler.  

Ansvaret mellom Partene er regulert i standardvilkårene og i særskilte vilkår for spesifikke tjenester inkludert i avtalen.

Ansvarsbegrensningene gjelder ikke dersom misligholdet skyldes grov uaktsomhet eller forsett.

13.2 Varslingsplikt og Reklamasjoner 

En Part skal uten ugrunnet opphold varsle den andre Part om manglende oppfyllelse av Avtalen eller forhold ved Brukerstedsavtalen. 

14. HEVING 

En Part har rett til å heve Avtalen med umiddelbar virkning dersom: 

a) En Part misligholder sine forpliktelser og misligholdet er vesentlig. 

b) En Part ikke oppfyller Avtalens vilkår og ikke utbedrer dette innen tretti (30) dager fra den andre Parten har oppfordret motparten skriftlig til å utbedre forholdet, 

c) En Part begjærer oppbud eller en annen begjærer at Parten slås konkurs og en slik konkursbegjæring ikke avverges innen tretti (30) dager, eller 

d) En Part slås konkurs eller avvikles eller innleder gjeldsforhandlinger, likvidasjon eller lignende. 


15. FORCE MAJEURE 

Ingen av Partene kan holdes erstatningsansvarlig for avtalebrudd som er en følge av en ekstraordinær situasjon utenfor en av Partenes kontroll som vanskeliggjør oppfyllelse av Avtalen og som etter alminnelige erstatningsrettslige regler anses som force majeure.  

Bortfall av plikten til å oppfylle Avtalen varer kun så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Partene har plikt til å avdempe virkningene av den ekstraordinære situasjonen så langt det lar seg gjøre.  


16. ENDRINGER I AVTALEN ETTER AVTALEINNGÅELSE 

Selskapet kan endre innholdet i Standardvilkårene og Brukerstedsavtalen. Forhandler skal varsles senest 1 måned før varslingsfrister i Brukerstedsavtalen trer i kraft. 

Selskapet skal skriftlig varsle Forhandler om vesentlige endringer av Tjenesten(e), Dokumentasjonen og/eller senest seks (6) måneder før endringene trer i kraft. 

Andre endringer og tillegg til Avtalens hoveddel må være skriftlige og undertegnet av Partene. Endringene tas inn som vedlegg "Endringer etter avtaleinngåelse". 

Endringer som følge av regulatoriske endringer, pålegg fra myndigheter, Bits AS eller endringer i BankID regelverk har virkning for Forhandler fra samme tidspunkt som reglene trer i kraft. Selskapet skal varsle Forhandler om slike endringer uten unødig opphold fra det tidspunktet Selskapet selv har fått kunnskap om endringene. 


17. OVERDRAGELSE AV AVTALEN 

Forhandler har kun rett til å overdra eller på annen måte overføre Avtalen til tredjepart, helt eller delvis, med Selskapets skriftlige samtykke. Samtykke kan bare nektes ved saklig grunn. 

Selskapet har rett til å overdra Avtalen til som ledd i fusjon eller fisjon eller andre lignende organisatoriske endringer. 


18. LOVVALG, TVISTELØSNING OG VERNETING 

Partenes rettigheter og plikter etter Avtalen bestemmes i sin helhet av norsk rett. 

Enhver tvist mellom Partene skal først søkes løst ved forhandlinger. Fører forhandlingene ikke frem, kan hver av Partene bringe saken inn for de ordinære domstoler. 

Verneting er Oslo. 

Det er avtalt avvikende tvisteløsning for Utsteder. Se Vilkår for Utsteders ansvar. 


19. FULLMAKT TIL Å INNGÅ DATABEHANDLERAVTALE 

Ved inngåelse av en Brukerstedsavtale som inkluderer tilleggstjenesten BankID AML har Forhandler i henhold til vilkår for BankID AML fullmakt til å inngå databehandleravtale mellom Brukersted og Selskapet.  Databehandleravtalen er vedlagt Særskilte vilkår for BankID AML og er en del av Avtalen.


20. VEDLEGG OG ANDRE DOKUMENTER

Alle vedlegg, vilkår, rutiner og andre dokumenter relatert til forhandler vil være tilgjengelig via Selskapets forhandlerportal.


- - - 


Avtalen er undertegnet elektronisk i to (2) eksemplarer, hvorav Partene beholder ett eksemplar hver. Dato og signatarer framgår av dokumentets sider. 

 

For Vipps AS: 

 

For [navn på forhandler]: 

[navn] 

[tittel] 

 

[navn] 

[tittel] 


 


 

 

 

 

 

  • No labels