You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 45 Next »

FORHANDLERAVTALE

(heretter «Forhandleravtalen»)

 

om

ID-produkter levert av Vipps AS

 

er inngått mellom:

Vipps AS, org. nr. 918 713 867,

(heretter «Selskapet»);

og

[navn], org. nr. […],

(heretter «Forhandler»),

Enkeltvis omtalt som «Part» og i fellesskap «Partene».

Innholdsfortegnelse

1       PARTENE. 4

1.1        Selskapet. 4

1.2        Forhandler. 4

2       FORHANDLERAVTALENS FORMÅL OG OMFANG.. 4

3       AVTALEverkets DOKUMENTER. 4

3.1        Forhandleravtalen. 4

3.2        Brukerstedsavtalen. 4

3.3        Øvrige dokumenter. 5

4       PARTENES RETTIGHETER OG PLIKTER. 5

4.1        Samarbeid og gjensidig informasjonsplikt. 5

4.2        Lovetterlevelse (compliance) 5

4.3        IT-systemer. 6

4.4        Brukersteder som ikke kan ta i bruk Tjenestene. 6

4.5        Avvisning/oppsigelse av Brukersted. 6

4.6        Forhandlers rettigheter og plikter. 6

4.6.1       Generelt. 6

4.6.2       Bestilling og endring - signaturkontroll 7

4.6.3       Kontroll av BankID Brukerstedssertifikat. 7

4.6.4       Utlevering og installering BankID Brukerstedssertifikat. 7

4.6.5       Support. 7

4.6.6       Øvrige plikter. 8

4.7        Selskapets rettigheter og plikter. 8

4.7.1       Generelt. 8

4.7.2       Dokumentasjon og support. 8

4.7.3       Registrering/aktivering av Brukersted - bestilling. 8

4.7.4       Informasjon om Brukerstedene- rapporter. 9

5       PRISER OG PRISENDRINGER. 9

5.1        Partenes kostnader. 9

5.2        Priser og Betaling. 9

5.3        Prisendringer. 9

6       AVTALEPERIODE OG OPPSIGELSE. 9

7       FORHANDLERAVTALENS OPPHØR. 10

7.1        Forholdet til Brukersted. 10

7.2        Markedsføringsmateriell 10

7.3        Andre virkinger av Forhandleravtalens opphør. 10

8       MARKEDSFØRING.. 10

8.1        Bruk av Varemerker. 10

8.2        Markedskommunikasjon. 10

9       PERSONOPPLYSNINGER. 11

10     IMMATERIELLE RETTIGHETER. 11

11     KONFIDENSIALITET. 11

12     UNDERLEVERANDØRER. 11

13     MISLIGHOLD OG ERSTATNING.. 12

13.1     Ansvar og mislighold. 12

13.2     Ansvarsbegrensning. 12

13.3     Varslingsplikt og Reklamasjoner. 12

14     HEVING.. 12

15     FORCE MAJEURE. 13

16     ENDRINGER I FORHANDLERAVTALEN ETTER AVTALEINNGÅELSE. 13

17     OVERDRAGELSE AV FORHANDLERAVTALEN.. 13

18     LOVVALG, TVISTELØSNING OG VERNETING.. 13

19     FULLMAKT TIL Å INNGÅ DATABEHANDLERAVTALE. 14

20     SIGNATURER. 14

 

1        PARTENE

1.1         Selskapet

Selskapet er et norskregistrert betalingsforetak med konsesjon fra Finansdepartementet etter finansforetaksloven §2-10 og er underlagt tilsyn fra Finanstilsynet.

Selskapet er  tilbyr et bredt spekter av betalings- og IDløsninger under blant annet merkevarene Vipps, BankID og BankAxept.

1.2         Forhandler

Informasjon om forhandler

2        FORHANDLERAVTALENS FORMÅL OG OMFANG

Forhandleravtalen er en del av Selskapets Partnerstrategi og beskriver forventninger, rettigheter og plikter mellom Selskapet og Selskapets partnere.

Formålet med Forhandleravtalen er å etablere et samarbeid mellom Partene som regulerer rettigheter og forpliktelser i forbindelse med Forhandlers distribusjon av og tilrettelegging for bruk av Selskapets Tjenester knyttet til BankID og produkter til relevante målgrupper/potensielle Brukersteder.

Forhandleravtalen inkluderer følgende produkter (sett kryss):

  • BankID Basis
  • BankID AML
  • Annet: Beskriv:…………………………………..

Forhandleravtalen er ikke-eksklusiv og innebærer ingen joint venture, agentavtale, virksomhetsoverdragelse el. mellom Partene.

3        AVTALEVERKETS DOKUMENTER

Avtaleverket består av Forhandleravtalen og Brukerstedsavtalen samt servicehåndbok og øvrige dokumenter nevnt i dette punktet.

3.1         Forhandleravtalen

Forhandleravtalen består av en hoveddel (dette dokumentet) og følgende vedlegg: 

  • Vedlegg 1 Endringer etter avtaleinngåelse.
  • Vedlegg 2 Definisjoner

3.2         Brukerstedsavtalen

Brukerstedsavtalen inngås direkte med Brukersted. Den til enhver tid gjeldende Brukerstedsavtalen med vedlegg er tilgjengelig i Brukerstedsportalen og i Selskapets Forhandlerportal og består av følgende dokumenter:

  • Brukerstedsavtalens hoveddel med følgende vedlegg:
    • Vedlegg 1 Vilkår for Utsteders Ansvar.
    • Vedlegg 2 Standardvilkår for BankID Basis.
    • Vedlegg 3 Særskilte vilkår for BankID AML (hvis aktuelt).
    • Vedlegg 3A Databehandleravtale for BankID AML (hvis aktuelt).
    • Vedlegg 4 Tilleggsinformasjon (hvis aktuelt).
    • Vedlegg 5 Definisjoner.

3.3         Øvrige dokumenter

I tillegg er følgende dokumenter tilgjengelig elektronisk for Forhandler i Selskapets Forhandlerportal.

  • Priser og økonomiske vilkår.
  • Servicehåndbok.
  • Veiledninger f.eks. i on-boarding av brukersted.
  • Teknisk dokumentasjon.

Nye produkter og tjenester inkluderes i Forhandleravtalen ved å føre endringene inn i og signere Vedlegg 1 Endringer etter avtaleinngåelse.

4        PARTENES RETTIGHETER OG PLIKTER 

4.1         Samarbeid og gjensidig informasjonsplikt  

Partene skal lojalt samarbeide og medvirke til Forhandleravtalens gjennomføring og oppfyllelse, og skal uten ugrunnet opphold varsle hverandre om forhold de forstår, eller bør forstå, kan få betydning for Forhandleravtalens gjennomføring og for de rettigheter og plikter som omfattes av Forhandleravtalen.

Partene har gjensidig ansvar for å holde hverandre løpende informert om forhold som de er kjent med, og som kan ha betydning for den annen Parts rettigheter og plikter etter Forhandleravtalen, herunder forholdet til Brukersted. Henvendelser fra den annen Part skal besvares uten ugrunnet opphold.

Begge Parter skal løpende informere egen organisasjon om hva Forhandleravtalen innebærer, og hvilket ansvar den enkelte medarbeider har for å etterleve Forhandleravtalen.

Hver av Partene skal ved inngåelsen av Forhandleravtalen oppnevne kontaktpersoner som er bemyndiget til å opptre på vegne av Parten i saker som angår Forhandleravtalen.

Bemyndiget representant for Partene, prosedyrer og varslingsfrister for eventuell utskiftning av disse avtales særskilt.

4.2         Lovetterlevelse (compliance) 

Tjenestene til Brukerstedene skal leveres på de vilkår som følger av relevant gjeldende norsk lovgivning og regelverk og Avtaleverket.

Hver av Partene er ansvarlige for at deres rettigheter og plikter etter Forhandleravtalen utøves i henhold til gjeldende lover, forskrifter og myndighetskrav, interne policyer og retningslinjer, herunder ikke-diskrimineringsvedtaket som Selskapet er pålagt, og som innebærer at tredjeparts betalingsløsning skal sikres tilgang til BankID på like vilkår.

4.3         IT-systemer 

Partene har ansvaret og bærer selv kostnader for egne IT-systemer og eventuell systemtilpasning, integrasjon, veiledning, bistand mv som følger av Forhandleravtalen. Annen utvikling/tilpasning enn det som fremgår av Avtalen med vedlegg avtales særskilt.

4.4         Brukersteder som ikke kan ta i bruk Tjenestene

Forhandler skal ikke tilby Tjenestene til Brukersteder som selger eller formidler varer eller tjenester som er forbudt ved lov eller andre myndighetspålegg.

Dersom det åpnes politietterforskning hos Forhandler eller Brukersted, suspenderes de aktuelle Tjenestene til forholdene er avklart.

Selskapet forbeholder seg rett til å nekte å aktivere, eller senere deaktivere, Tjenestene hos et Brukersted som etter Selskapets vurdering bryter med nasjonal lovgivning og/eller som etter Selskapet syn kan skade Selskapet eller Selskapets omdømme.

4.5         Avvisning/oppsigelse av Brukersted 

Avslår en Forhandler å inngå Brukerstedsavtale med et Brukersted, skal Brukersted informeres om muligheten til å inngå avtale med en annen forhandler og umiddelbart henvises til Selskapet. Forhandler skal samtidig informere Selskapet og begrunne avslaget. Ethvert avslag fra Selskapets side skal ha saklig grunnlag. Det samme gjelder dersom Forhandler sier opp Brukerstedsavtalen.

Selskapet vil i slike tilfeller vurdere om Brukersted skal henvises til en annen forhandler og bistå Brukersted i videre prosess.

4.6         Forhandlers rettigheter og plikter

4.6.1        Generelt

Forhandler har en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar rett til for egen regning og risiko å markedsføre og selge Tjenestene til Brukersteder.

Forhandler har rett til å integrere Tjenestene alene, som del av Forhandlers egne tjenester eller produkter hos Brukersteder innenfor rammene av Forhandleravtalen med vedlegg. All integrasjon skal skje i henhold til Dokumentasjonen. Benyttes Tjenesten som en del av Forhandlers egne tjenester er Forhandler ansvarlig for sluttproduktet som leveres til Brukersted. 

Forhandler er til enhver tid ansvarlig for hindre misbruk av Tjenesten. Ved Forhandler/Brukersteds egen implementasjon av f.eks. BankID på Mobil (Front-end) må det implementeres enkel anti-fraud med mulighet for å sperre uautorisert bruk hos tredjeparter.  

Forhandler må sikre at alle endringer (ved videreutvikling eller på annen måte) og all klargjøring, installering, integrering og bruk gjøres i henhold til de krav som følger av Dokumentasjonen. 

Selskapet skal varsle Forhandler ved endringer. Varslet skal innholde spesifikasjon av endringer og en tidsramme for når endringen skal gjennomføres. Forhandler plikter å gjennomføre nødvendige endringer/oppgradering i systemer som omfattes av Forhandleravtalen og Forhandlerportalen som følge av pålegg fra Selskapet innenfor de tidsrammene Selskapet setter. Dersom oppgraderinger er vesentlige og ikke kan la seg gjennomføre innenfor de av Selskapet fastsatte tidsrammer eller innebærer en vesentlig ulempe for Forhandler kan Partene sammen bli enige om en tidsramme for gjennomføring av systemendringer/oppgradering.

Forhandler er ansvarlig for å varsle Brukersted om endringer innenfor de tidsfrister som fremgår av Dokumentasjonen og Brukerstedsavtalen.

Forhandler skal videre holde Selskapet løpende orientert om alle reklamasjoner på BankID-Tjenesten, og uten ugrunnet opphold orientere Selskapet dersom det skjer en uventet økning i antall reklamasjoner.

4.6.2        Bestilling og endring - signaturkontroll

Bestilling og kontroller som Forhandler må gjennomføre ved bestilling av Tjenestene fremgår av Forhandlerportal som er tilgjengelig på Selskapets nettsider.

4.6.3        Kontroll av BankID Brukerstedssertifikat

Ved mottak av BankID Brukerstedssertifikat (både ved direkte mottak av Brukersted eller mottak av Forhandler på vegne av Brukerstedet), skal Forhandler umiddelbart kontrollere at utstedt BankID Brukerstedssertifikat stemmer med bestillingen. Forhandler skal blant annet kontrollere opplysningene om Brukerstedet i BankID Brukerstedssertifikatet, og forsøke å avdekke om BankID Brukerstedssertifikatet har øvrige feil eller mangler.

Forhandler skal uten ugrunnet opphold varsle Selskapet/Utsteder ved feil eller mangler.  

4.6.4        Utlevering og installering BankID Brukerstedssertifikat

Utlevering av BankID Brukerstedssertifikat skjer til kontaktperson hos Forhandler på vegne av Brukerstedet.

Brukerstedet skal installere, integrere og teste BankID Brukerstedssertifikat i henhold til Dokumentasjonen, og for øvrig ivareta sikkerheten i egne systemer. Forhandler og/eller Selskapet kan kontrollere at BankID Brukerstedssertifikat er installert og oppgradert på en betryggende måte, og Brukerstedet plikter å gi Forhandler og/eller Selskapet nødvendig tilgang til Brukerstedets systemer i den forbindelse.

Prosedyrene for bruk, fornyelse, sperring og sletting av BankID Brukerstedssertifikat, Programvare og fremgår av Dokumentasjonen og Sertifikat Policy og er tilgjengelig i Forhandlerportal.

Brukerstedet skal sammen med BankID Brukerstedssertifikat kun benytte slik programvare, maskinutrustning eller det sikkerhetsutstyr som fremgår av Dokumentasjonen.

Forhandler kan etter særskilt avtale med Brukerstedet bistå Brukerstedet med installering, integrering og test mv. av BankID Brukerstedssertifikatet.

4.6.5        Support

Forhandler skal gi Brukerstedet nødvendig produktmessig og teknisk støtte for Tjenesten og eventuelle integrerte produkter, herunder 1. linje support.  

Selskapet fungerer som support for Forhandler (2.linje support).

4.6.6        Øvrige plikter 

Forhandler plikter å til enhver tid å kjenne gjeldende vilkår i Brukerstedsavtalen. De til enhver tid gjeldende vilkår for Tjenestene herunder Standardvilkår for BankID Basis er tilgjengelig på Selskapets nettsider.

Forhandler skal til enhver tid ha selgere med tilstrekkelig kunnskap om de Tjenestene som Forhandler formidler.

Forhandler skal til enhver tid ha oppdatert kunnskap om tjenestene, produkter som inngår, funksjonalitet og integrasjonsmuligheter.

Forhandler kan etter fullmakt fra Brukersted be om sperring/tilbakekalling av Brukerstedssertifikater som ikke er benyttet i løpet av 6 måneder.

Forhandler skal sørge for at et Brukersteds BankID Brukerstedssertifikat som er, eller som kan forventes å bli, misbrukt eller som ikke lenger inneholder riktige opplysninger, sperres (suspenderes eller tilbakekalles).

4.7         Selskapets rettigheter og plikter

4.7.1        Generelt

Selskapet skal levere Tjenestene til Forhandler på de vilkår som følger av lovgivning og regelverk, Forhandleravtalen og Brukerstedsavtalen og gi Forhandler løpende informasjon om og relevante endringer som angår Tjenestene, innholdet i Brukerstedsavtalen og vilkår for bruk av Tjenestene , nyheter, markedsforhold osv. for at Forhandler skal oppfylle sine forpliktelser etter Forhandleravtalen.

Selskapet gir opplæring og informasjon om markedsføring, salg, integrasjon, installasjon og bruk av Tjenestene.

Selskapet skal gi Forhandler tilgang til oppdatert programvare og dokumentasjon, samt testsertifikater til bruk for Forhandler i arbeidet med å markedsføre og integrere Tjenestene hos Brukerstedene. Ønsker Brukerstedet å få tilgang til slik programvare, Dokumentasjon og testsertifikater gjøres dette i henhold til Selskapets til enhver tid gjeldende rutiner som beskrevet i Forhandlerportalen.

4.7.2        Dokumentasjon og support

Gjeldende Brukerstedsavtale med tilhørende vilkår for de aktuelle Tjenestene skal til enhver tid være tilgjengelig for Forhandler.

Selskapet skal gjøre nødvendig Dokumentasjon tilgjengelig for Forhandler. Dokumentasjon hentes fra Forhandlerportal. Regler for tilknytning til Selskapets API fremgår av Forhandlerportalen.

Selskapet skal videre sørge for at Forhandler får tilgang til support, slik at Forhandler kan gi teknisk støtte og support til sine Brukersteder.

Ved behov for utvidet support inngås separat avtale mellom Partene.

4.7.3        Registrering/aktivering av Brukersted - bestilling 

Forhandlers avtale med Brukerstedet registreres i Forhandlerportalen.

Selskapet skal ved mottatt bestilling fra Forhandler registrere og om nødvendig aktivere Brukerstedets Brukerstedssertifikat.

Aktivering og registrering av Brukersteder er nærmere beskrevet i Forhandlerportalen.

4.7.4        Informasjon om Brukerstedene- rapporter

Selskapet skal minst hver måned gi Forhandler underlag som er nødvendig for at Forhandler kan foreta fakturering og varsling basert på de til enhver tid tilgjengelige prislister og tjenestebeskrivelser.

Herunder:

  • Antall transaksjoner pr produkt/tjeneste/tilleggstjenester pr Brukersted.
  • Utløpsdato for sertifikater knyttet til Forhandlers Brukersteder.

5        PRISER OG PRISENDRINGER

5.1         Partenes kostnader 

Hver av Partene dekker egne kostnader knyttet til oppfyllelsen av sine plikter etter Forhandleravtalen.

Eventuell systemtilpasning, integrasjon, veiledning, bistand mv ut over det som følger av Forhandleravtalen, herunder bruk av systemer, avtales særskilt.

5.2         Priser og Betaling

Pris og eventuelle vederlag til Forhandler fremgår av Selskapets til enhver tid gjeldende prisliste jf vedlegg Priser og økonomiske vilkår-Vederlag forfaller til betaling innen tretti (30) dager etter fakturadato.

Ved forsinket betaling påløper den til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente fra forfallsdato, jf. lov om renter ved forsinket betaling.

5.3         Prisendringer 

Selskapet kan endre prisene med tre måneders skriftlig varsel.

Selskapet kan endre prisene med umiddelbar virkning som følge av regulatoriske endringer, pålegg fra myndigheter, Bits AS eller endringer i regelverk herunder avgiftsreguleringer (MVA etc). Endringene får virkning for Forhandler fra samme tidspunkt som endringen trer i kraft overfor Selskapet. Selskapet skal varsleForhandlerom slike endringer uten unødig opphold fra det tidspunktet Selskapet selv har fått kunnskap om endringene.

6        AVTALEPERIODE OG OPPSIGELSE

Forhandleravtalen trer i kraft på Avtaledato og løper til den sies opp av en av Partene eller opphører i henhold til punkt 14.

Forhandler kan si opp Forhandleravtalen med tre (3) måneders skriftlig varsel. Selskapet kan si opp Forhandleravtalen med seks (6) måneders skriftlig varsel når det foreligger saklig grunnlag.

Ved vesentlig mislighold fra en Part kan Forhandleravtalen heves iht. punkt 14.

7        FORHANDLERAVTALENS OPPHØR 

7.1         Forholdet til Brukersted

Ved opphør av Forhandleravtalen, uansett grunn, plikter Forhandler, i samarbeid med Selskapet, å gi Brukerstedene informasjon om opphør av Forhandleravtalen, hvilken betydning dette har for Brukerstedet, og hva Brukerstedet skal gjøre for å kunne fortsette å bruke Tjenesten gjennom Selskapet eller en av Selskapets samarbeidspartnere.

Om nødvendig kan Selskapet varsle Brukerstedene direkte.

7.2         Markedsføringsmateriell 

Etter opphør av Forhandleravtalen skal Forhandler ikke fremstå som forhandler av Tjenestene. Dette innebærer blant annet at Forhandler skal fjerne alle referanser til Selskapet og/eller varemerket for Tjenestene fra sine digitale flater, fra markedsføringsmateriale og for øvrig fjerne alle henvisninger til Selskapet og Tjenestene.

7.3         Andre virkinger av Forhandleravtalens opphør 

Ved opphør av Forhandleravtalen, uansett grunn, gjelder punktene 10 Immaterielle Rettigheter og 11 Konfidensialitet i 5 år fra Forhandleravtalens opphørsdato dersom annet ikke er uttrykkelig avtalt.

8        MARKEDSFØRING

Forhandler skal markedsføre Selskapets produkter og tjenester overfor sine kunder og potensielle kunder på en profesjonell og aktiv måte.

8.1         Bruk av Varemerker 

Selskapet forvalter merkevarene Vipps, BankAxept og BankID. I all kommunikasjon der merkevarene benyttes skal deres identitet ivaretas.

Forhandler skal til enhver tid skal bruke Selskapets designmanual og presenterer logo, farge, design typografi og billedbruk for å sikre den visuelle identiteten, tydelig formidling og merkevareopplevelse. Den til enhver tid gjeldende designmanualen er tilgjengelig for Forhandler via Selskapets nettsider.

Selskapets merkevarer skal fremstå som en selvstendig merkevare. Dette innebærer at Forhandler kan presentere Selskapet sammen med sin egen merkevare, men ikke slik at Selskapets merkevare kan forveksles med Forhandlers merkevare.

Utarbeider Forhandler eget materiell eller kommunikasjonsstrategi som inkluderer Selskapets merkevare, skal denne forhånds godkjennes av Selskapet før publisering.

8.2         Markedskommunikasjon   

Markedskommunikasjon omfatter all kommunikasjon og/eller kommunikasjon i Forhandlers egne kanaler som Sosiale Medier, CRM, Events, Spons og planlagt PR/redaksjonell omtale.

Selskapet vil utvikle, tilgjengeliggjøre og koordinere markedskommunikasjon som støtter opp under Selskapets posisjoner og Forhandlers salgsmål.   

All markedskommunikasjon skal være i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover, regler og Selskapets etiske retningslinjer.

Forhandler beslutter salgs- og distribusjonsstrategi og er ansvarlig for å utarbeide salgs- og markedsmateriell overfor sine Brukersteder.

9        PERSONOPPLYSNINGER 

Personopplysninger skal behandles i samsvar med personvernlovgivningen og i henhold til krav og vilkår i Partenes konsesjoner til behandling av personopplysninger og personvernlovgivningen.  

Dersom en av Partene skal behandle personopplysninger på vegne av den annen Part, skal Partene inngå en særskilt databehandleravtale. 

Særskilte vilkår for behandling av fødselsnummer fremgår av Standardvilkår for BankID Basis punkt 6.

10     IMMATERIELLE RETTIGHETER 

Forhandleravtalen innebærer ingen overføring av immaterielle rettigheter mellom Partene. Hver av Partene beholder sine egne immaterielle rettigheter samt rettigheter til egne varemerker. All bruk av immaterielle rettigheter må skje innenfor rammene av Forhandleravtalen.

Alle immaterielle rettigheter, blant annet patenter, opphavsrettigheter, varemerker og designrettigheter tilknyttet BankID-Tjenesten, BankID-Sertifikater, og Dokumentasjonen tilhører Selskapet og/eller Selskapet lisensgivere, underleverandører eller samarbeidspartnere.

Brudd på denne klausulen anses som vesentlig mislighold av Forhandleravtalen.

11     KONFIDENSIALITET 

Hver Part skal overholde taushetsplikt og ikke avsløre konfidensiell informasjon som Parten har fått fra den andre Parten i forbindelse med Forhandleravtalen for tredjepart. Konfidensiell informasjon skal kun benyttes til oppfyllelse av Partens forpliktelser etter Forhandleravtalen. Partene skal pålegge ansatte og medhjelpere (som f.eks underleverandører og kontraktører) taushetsplikt som dekker kravene til taushetsplikt i Forhandleravtalen.

Taushetsplikten gjelder ikke forhold som er gjort offentlig kjent av Parten selv.

Denne bestemmelsen er ikke til hinder for utveksling av nødvendig informasjon med hjemmel i lov, avtaler med Utsteder, eller som følge av pålegg fra myndigheter.

Taushetsplikten gjelder i 5 år etter at Forhandleravtalen er opphørt.

12     UNDERLEVERANDØRER 

En Part som benytter underleverandør(er) for å oppfylle sine forpliktelser etter Forhandleravtalen er ansvarlig for underleverandørens oppfyllelse på samme måte som for Parten selv.

13     MISLIGHOLD OG ERSTATNING 

13.1     Ansvar og mislighold

Partene er gjensidig ansvarlig for å oppfylle Forhandleravtalen. Ved mislighold hos en Part kan den andre Parten kreve erstatning for direkte tap i henhold til alminnelige erstatningsrettslige regler.

Erstatning for indirekte tap dekkes ikke. Indirekte tap inkluderer, men er ikke begrenset til, tapt fortjeneste av noe slag, tapte besparelser eller krav fra tredjeparter, inkludert krav fra tredjeparter som følge av kundens brudd på tredjepartsvilkår.

Forhandler er ikke under noen omstendigheter ansvarlig for tap på grunn av omstendigheter som av sin natur faller inn under vilkårene for Utsteders ansvar. Ethvert slikt krav skal rettes direkte til Utsteder eller til selskapet på vegne av Utsteder.

Hvis Forhandler er forpliktet til å betale erstatning på grunn av omstendigheter forårsaket av feil i tjenestene levert av Selskapet og/eller Utsteder, har Forhandler rett til å kreve tilsvarende kompensasjon fra Selskapet og/eller Utstederen, i henhold til Standardvilkår for BankID Basis.

Utstederens ansvar overfor Brukerstedet er uttømmende regulert i Vedlegg 1 Vilkår for Utsteders ansvar. Forhandler skal rette krav mot Utsteder i henhold til vilkårene for Utsteders ansvar til selskapet, som vil behandle kravet på Utsteders vegne. Ved krav i henhold til Utsteders ansvaret er Selskapet bare en prosessor for Utstederen, og Selskapet har ikke noe ansvar for eventuelle krav som Brukersted kan ha i henhold til Vedlegg 1 Vilkår for Utsteders ansvar.

13.2     Ansvarsbegrensning

De totale skadene en part kan kreve i løpet av Forhandleravtalens periode er begrenset til et beløp som tilsvarer vederlaget som ble fakturert mellom partene i løpet av de siste 12 månedene før datoen for kravet. Hvis tjenesten ikke er gjennomført i 12 måneder før datoen for kravet, er det totale kompensasjonsbeløpet som kan kreves av en part begrenset til et beløp som tilsvarer beløpet som allerede er fakturert, med oppjustering til 12 måneder.

13.3     Varslingsplikt og Reklamasjoner

En Part skal uten ugrunnet opphold varsle den andre Part om manglende oppfyllelse av Forhandleravtalen eller forhold ved Brukerstedsavtalen. 

14     HEVING

En Part har rett til å heve Forhandleravtalen med umiddelbar virkning dersom:

  1. a) Den annen Part misligholder sine forpliktelser og misligholdet er vesentlig.
  2. b) En Part ikke oppfyller Forhandleravtalens vilkår og ikke utbedrer dette innen tretti (30) dager fra den andre Parten har oppfordret Parten skriftlig til å utbedre forholdet,
  3. c) En Part begjærer oppbud eller en Parten begjæres konkurs og en slik konkursbegjæring ikke avverges innen tretti (30) dager.
  4. d) Det åpnes konkurs, innledes avvikling eller gjeldsforhandlinger eller lignende hos en Part.

15     FORCE MAJEURE 

Ingen av Partene kan holdes erstatningsansvarlig for avtalebrudd som er en følge av en ekstraordinær situasjon utenfor en av Partenes kontroll som vanskeliggjør oppfyllelse av Forhandleravtalen og som etter alminnelige erstatningsrettslige egler anses som force majeure.

Bortfall av plikten til å oppfylle Forhandleravtalen varer kun så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Partene har plikt til å avdempe virkningene av den ekstraordinære situasjonen så langt det lar seg gjøre.

En Part som påberoper seg Force Majeure må varsle den annen Part uten unødig opphold og løpende holde denne orientere om situasjonen.

Varer Force Majeure situasjonen i mer enn 30 dager kan hver av Partene heve Forhandleravtalen med umiddelbar virkning.

16     ENDRINGER I FORHANDLERAVTALEN ETTER AVTALEINNGÅELSE 

Selskapet kan endre innholdet i vilkårene for Tjenestene og Brukerstedsavtalen. Forhandler skal varsles senest 1 måned før varslingsfrister i Brukerstedsavtalen trer i kraft.

Selskapet skal skriftlig varsle Forhandler om vesentlige endringer av Tjenesten(e), Dokumentasjonen og/eller senest seks (6) måneder før endringene trer i kraft.

Andre endringer og tillegg til Forhandleravtalens hoveddel må være skriftlige og undertegnet av Partene. Endringene tas inn som vedlegg "Endringer etter avtaleinngåelse".

Endringer som følge av regulatoriske endringer, pålegg fra myndigheter, Bits AS eller endringer i BankID regelverk har virkning for Forhandler fra samme tidspunkt som reglene trer i kraft. Selskapet skal varsle Forhandler om slike endringer uten unødig opphold fra det tidspunktet Selskapet selv har fått kunnskap om endringene.

17     OVERDRAGELSE AV FORHANDLERAVTALEN 

Partene har rett til å overdra Forhandleravtalen til som ledd i fusjon eller fisjon eller andre lignende organisatoriske endringer innenfor samme eierkonstellasjon eller konsern. Den annen Part skal varsles om slik overføring av Forhandleravtalen.

Annen overføring av Forhandleravtalen til tredjepart, helt eller delvis, kan kun gjennomføres med den annen Parts skriftlige samtykke. Samtykke kan bare nektes ved saklig grunn. 

18     LOVVALG, TVISTELØSNING OG VERNETING 

Partenes rettigheter og plikter etter Forhandleravtalen bestemmes i sin helhet av norsk rett.

Enhver tvist mellom Partene skal først søkes løst ved forhandlinger. Fører forhandlingene ikke frem, kan hver av Partene bringe saken inn for de ordinære domstoler. 

Verneting er Oslo.

Det er avtalt avvikende tvisteløsning for Utsteder. Se Vedlegg 1 Vilkår for Utsteders ansvar.

19     FULLMAKT TIL Å INNGÅ DATABEHANDLERAVTALE

Ved inngåelse av en Brukerstedsavtale som inkluderer tilleggstjenesten BankID AML har Forhandler i henhold til Særskilte vilkår for BankID AML fullmakt til å inngå databehandleravtale mellom Brukersted og Selskapet.

20     Signaturer

Forhandleravtalen er undertegnet elektronisk i to (2) eksemplarer. Partene beholder ett eksemplar hver. Dato og signaturer framgår av dokumentets sider. 

 

For Vipps AS: 

 

For [navn på forhandler]: 

[navn] 

[tittel] 

 

[navn] 

[tittel] 



VEDLEGG 1 ENDRINGER ETTER AVTALEINNGÅELSE

Endringer i Forhandleravtalen føres i endringsloggen og signeres av begge Parter. Endringsloggene nummereres fortløpende.

Endringslogg nr

Følgende endringer er avtalt:

Klausul referanse

Endringens innhold

Ikrafttredelse dato










Signaturer fremgår av dokumentet.

  • No labels